سه حادثه تاريخي، روز 13 آبان را جاودانه كرد
نوشته شده توسط : سرباز جنگ نرم

سه حادثه تاريخي، روز 13 آبان را جاودانه كرد

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس كشتار دانش‌آموزان، تبعيد امام(ره) و تسخير لانه‌جاسوسي به دست دانشجويان پيرو خط امام را 3 اتفاق مهم 13 آبان دانست. غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ضمن حضور در مراسمي كه به مناسبت سالروز تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: بي ترديد 13 آبان يكي از روزهاي مهم در تاريخ انقلاب اسلامي است و اين روز يكي از روزهاي مرتبط با دانشگاه تهران و دانشجو هم است؛ بر اين اساس طبيعي است كه دانشجويان همانطور كه 16 آذر را نمادي از حركت دانشجويي مي‌دانند براي اين روز هم اهميت خاصي قائل باشند.

وي با بيان اينكه 13 آبان به دانشجويان تعلق دارد، افزود: كمتر اتفاق مي‌افتد كه يك روز ظرفيت 3 حادثه تاريخي را در يك فاصله زماني به خود اختصاص داده باشد. وي در اين رابطه ادامه داد: اولين مناسبتي كه 13 آبان را در تاريخ جمهوري اسلامي ايران جاودانه و نامدار مي‌كند تبعيد حضرت امام راحل در سال 1343 است.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس همچنين گفت: دومين مناسبت 13 آبان، كشتار دانش‌آموزي و روز 13 آبان سال 1357 است و نيز سومين مناسبت كه 13 آبان را جاودانه كرده است تسخير لانه جاسوسي در سال 1358 است. حداد عادل در ادامه گفت: بعد از 15 خرداد امام راحل دستگير و چند ماهي در زنداني شدند. بعد از آن ايشان چند ماهي آزاد ‌شدند و مدتي در تهران تحت نظر قرار ‌گرفتند و بعد از آن به قم بازگشتند.

نماينده مردم تهران اظهار داشت: اوايل آبان سال 1343 لايحه‌اي در مجلس سنا به تصويب رسيد كه اجازه مي‌داد در صورتي كه مستشاران آمريكايي مقيم ايران جرمي مرتكب شدند از محاكمه در دادگاه‌هاي ايران معاف باشند كه اين مسئله در واقع بازگشت به كاپيتولاسيون بود. حداد عادل ادامه داد: بعد از اينكه رضاخان در ايران به قدرت رسيد كاپيتولاسيون را لغو كرد كه اين مسئله براي وي به نوعي حيثيت به همراه داشت و طرفداران رضاخان اين مسئله را ناشي از وطن خواهي وي دانستند.

وي افزود: البته دليل عدم مخالفت انگليسي‌ها با اين مسئله اين بود كه مي‌خواستند حكومت رضاخان در ايران تثبيت شود. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: در سال 1343 به طور غير علني كاپيتولاسيون دوباره تصويب شد و خبر اين مسئله به امام (ره) رسيد، امام با اينكه مدتي بود كه تنها به درس و بحث مشغوليت داشتند در برابر اين حادثه بي‌تاب شدند و آن سخنراني معروف خود را ايراد كردند.

وي بيان داشت: اندكي بعد از سخنراني امام (ره) ايشان را شبانه از قم به تهران آوردند و يكسره از فرودگاه تهران ايشان را به تركيه فرستادند و اين آغاز تبعيدي بود كه تا 12 بهمن 57 ادامه داشت. حداد عادل در ادامه به حوادث سال 57 اشاره كرد و افزود: در اين سال‌ها امواج انقلاب بالا گرفت و كشور در اين سال‌ها اوضاع عادي نداشت و معلوم بود كه پايه‌هاي حكومت سلطنتي متزلزل شده است.

نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: در روز 13 آبان سال 57 دانش آموزان به بهانه سالگرد تبعيد امام (ره) مقابل دانشگاه تهران تجمع كردند و نيروهاي رژيم نيز دانش آموزان را به گلوله بستند و خيابان انقلاب در آن روز عرصه درگيري شد و اين درگيري تا شب ادامه داشت. حداد عادل گفت: براي اولين بار فيلم حادثه 13 آبان از تلويزيون پخش شد و در نهايت اين حادثه باعث سقوط دولت شريف امامي شد و در پي آن احساسات همه مردم ايران هم برانگيخته شد.

نماينده مردم تهران كشتار دانش آموزان در روز 13 آبان را جهشي براي انقلاب اسلامي دانست و افزود: در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب دولت حاكم رابطه ضعيفي با آمريكا داشت و در آن روزها حتي چند بار به سمت سفارت آمريكا حمله‌هايي صورت گرفت ولي دولت مانع از اشغال سفارت مي‌شد. وي اظهار داشت: از اوايل مهر سال 58 شاهد بوديم كه تظاهراتي در تهران و برخي شهرستان‌ به طور غير متعارف در جريان است و مخالفت‌هاي با انقلاب در اين تظاهرات صورت مي‌گرفت كه اين مسئله در آن زمان تعجب همگان را برانگيخت.

حداد عادل با بيان اينكه بعدها مشخص شد كه سفارت آمريكا باعث به وجود آمدن اين تظاهرات مي‌شد، ادامه داد: بعد از اينكه شاه اجازه ورود به آمريكا پيدا كرد دانشجويان دانشگاه تهران كه به ياد 2 حادثه قبلي در دانشگاه تهران اجتماع كرده بودند از دانشگاه تهران به سمت سفارت آمريكا حركت كردند و آنجا را تسخير كردند. نماينده مردم تهران با اشاره به اينكه خواسته دانشجويان از آمريكا اين بود كه شاه را به ايران تحويل دهد، افزود: دانشجويان پيرو خط امام در مقابل آزادي گروگان‌ها تحويل شاه به ايران را مي‌خواستند.

 





:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 12 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: